Isoskoulutuksen korvaustehtävät

KORVAUSTEHTÄVÄT niille jotka eivät päässeet SEM1 tai Izmo -leirille. (molempia ei voi korvata)

Meilaa tehdyt tehtävät osoitteeseen nuoriso@h-y.fi 5.4. 2017 mennessä.

SEM1 eli Seuraseminaari

TEHTÄVÄ 1:
Kirjoita seurapuhe. Minimipituus on puoli sivua. (Seurapuheessa on mielellään yksi pääteema, selkeä ajatus. Se voi olla miltä elämänalueelta tahansa, mutta seurapuheen erottaa muista puheista se että siinä on jokin hengellinen näkökulma.) Valitse myös yksi puheeseen sopiva Siionin virsi, ja merkkaa sen numero puheen loppuun.
TEHTÄVÄ 2:
Selaile Siionin virsikirjaa, ja etsi 5 virttä joissa kerrotaan jotakin ihmisestä ja 5 joissa kuvaillaan jollakin lailla Jumalaa. Minkälainen ihmiskuva virsistä ilmenee? Kuvaile ihmisen ominaisuuksia virsien perusteella. Entä jumalakuva, millaiseksi virret kuvaavat Jumalan?
TEHTÄVÄ 3:
Osallistu joihinkin talkoisiin, esim. suursiivous kotona, taloyhtiön
pihatalkoot….
Kirjoita talkoista pieni kuvaus. Mitä teit, millainen oli ilmapiiri, mitä saitte aikaan ym. Miksi talkoilla on parempi tehdä monia asioita kuin yksin?

Izmo eli Ihmissuhdetaitojen viikonloppu

TEHTÄVÄ 1: Mielikuvaharjoitus (tee ja mieti itsenäisesti ohjetta seuraten)
Sulje silmäsi ja palaa mielessäsi omaan rippikouluusi, ensimmäiseen iltaohjelmaan. Katsele ympärillesi rauhassa, palauta mieleesi kaikki kasvot jotka muistat. Katsele ja mieti isosiasi. Miltä he näyttävät, kuinka he toimivat? Näyttääkö joku heistä helpommin lähestyttävämmältä kuin toinen? Miksi?
Palaa mielessäsi oman leirisi ryhmätunnille. Keitä ryhmääsi kuuluu? Missä kukin istuu? Millainen on ilmapiiri? Miten isonen käsittelee ryhmääsi? Osaako hän ohjata työskentelyänne? Hallitseeko hän hommansa? Mitä itse tekisit toisin?
Toista ensimmäinen kohta mielessäsi, mutta kuvittele että on leirin viimeinen ilta. Mitä nyt ajattelet isosista? Onko mielikuvasi jostakin ihmisestä muuttunut leirin aikana? Miksi?
TEHTÄVÄ 2. Jäävuoriteoria
Sanotaan, että ihminen on kuin jäävuori: vain pieni osa siitä on näkyvissä ja paljon enemmän jää pinnan alle. Se mitä jää näkymättömiin, on sitä mikä koostuu ihmisen historiasta, kulttuurista, persoonasta, kodista, kokemuksista, tunteista, ja ylipäänsä kaikesta mikä ihmiseen on hänen elämänsä aikana vaikuttanut. Tämä kaikki antaa perustan sille, mikä meistä näkyy päälle päin. Ensivilkaisulla ihmisestä ei voi siis tietää paljoakaan. Ulkonäkö ja käyttäytyminen ei kerro juuri mitään, vai kertooko?
KIRJOITA n. puolen sivun mittainen pohdiskelu siitä, millä tavalla ihmisen ns. pinnan alla olevat asiat voivat vaikuttaa siihen, miltä ihminen näyttää toisten silmissä.
Tehtävä 3. Ryhmänjohtajuus
KIRJOITA lista ominaisuuksista, mitä mielestäsi hyvällä isosella pitäisi olla. (Esim. ahkera, oikeudenmukainen, täsmällinen jne.) Keksi niitä ainakin 10 kpl.
Poimi listasta asiat, jotka täsmäävät sinuun itseesi, ainakin jossain määrin. Valitse sen jälkeen listasta kaksi sellaista asiaa jotka eivät vielä ole vahvuuksiasi, mutta joissa päätät hieman skarpata. Mieti, mitä voisit tehdä sille että vahvistuisit näissä asioissa.
Lue sivu ”Ryhmän määrittelyä”
KIRJOITA muutamalla lauseella, mitä hyötyä ryhmätyöskentelyistä on juuri rippikoulua ajatellen, tai toisaalta miten rippikouluun vaikuttaisi se että mitään toimintoja ei tehtäisi pienryhmissä vaan kaikki koko porukalla.
Meilaa tehdyt tehtävät osoitteeseen nuoriso@h-y.fi 5.4. 2017 mennessä.